Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

2015-06-14

Korttips inför resan

Att använda kort för betalning eller för att ta ut kontanter i utlandet är enkelt och bekvämt. Om du befinner sig utomlands och får problem med sitt kort kan du kontakta Kortservice utland. Här har vi samlat flera bra tips både inför och under resan.

Exempelbild

Under resan

Betala i landets valuta

Vid kortbetalning och uttag i automat utomlands kan du redan vid köptillfället få valutakursen bestämd - och få ett kvitto med beloppet i SEK. Tjänsten är dock inte så förmånlig som den vid första anblicken kan verka. Företaget har nämligen fria händer att själva sätta valutakursen. Följden blir att kursen ofta blir avsevärt högre än om kunden skulle ha valt att betala i landets egen valuta. Swedbank och Sparbankernas rekommendation är att betalning alltid ska ske i landets valuta eftersom det blir billigare för kunden.

Att ta ut pengar i automat utomlands

Om ni vill kolla upp hur många uttagsautomater som finns i det landet som kunden ska åka till kan du göra det här. MasterCard hänvisar dock i första hand till sin app "ATM Hunter" som ska vara bättre uppdaterad än informationen om uttagsautomater på deras hemsida.

Hur kursen sätts vid köp och uttag utomlands

Köp/uttag i utlandet omräknas från utländsk valuta till SEK med USD eller EUR som måttstock. Köpet/uttaget bokförs någon dag senare och då har kursen förändrats. Detta innebär att auktoriserat (reserverat belopp) och bokfört belopp inte överensstämmer.
Kursomräkningen görs när transaktionen passerar MasterCard respektive Visas system. Vid beräkning av bokfört belopp tillkommer ett valutaväxlingspåslag om 1,5 % på valutakursen. D.v.s. valutapåslaget ingår inte i auktoriserat belopp (reserverat belopp).

Kortservice utland

Ni som befinner er utomlands och som förlorat eller har problem att använda sitt kort utgivet av Swedbank, kan dygnet runt ringa till Kortservice utland +46 8 411 10 20. Kortservice utland utreder kortproblem, ger tips och råd och kan även efter bedömning hjälpa till med att skicka nödkontanter eller ersättningskort med kurir. Kunden betalar 400 kronor för tjänsterna nödkontanter och ersättningskort och beloppet dras från kundens konto. En förutsättning för att kunden skall få hjälp via Kortservice utland är att kunden haft med sig ett giltigt kort på resan.

Mer information

 

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

TELEFONBANKEN

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22

KUNDCENTER FÖRETAG

Öppet alla dagar 07.00-23.00*
Från Sverige: 0771-33 44 33
Från utlandet: +46 771 33 44 33

DIGITAL SUPPORT

Öppet dygnet runt*
Från Sverige 0771-97 75 12

SPÄRRA KORT

Öppet dygnet runt
Från Sverige:  08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

*Andra öppettider kan förekomma under storhelger

OM BANKEN

Clearing: 8114-1
BIC/Swift: SWEDSESS
GIIN: NQHBSU.99999.SL.752
Bankgiro: 981-1142
Org. nr: 582000-5345
Styrelsens säte: Hedemora

SÖDRA DALARNAS SPARBANK

Hökartorget 5, Box 204
776 28  Hedemora
info@sodradalarnassparbank.se

Telefon: 0225-358 00
facebook.com/sodradalarnassparbank

Tro, hopp och Klöver-logotype