Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

2016-09-27

Fråga Jonas på banken om kontanter

Den här veckan svarar vi på frågor om kontanter.

Exempelbild

Jonas Nyberg, Affärsrörelsechef

Kan jag sätta in och ta ut kontanter hos er?

Ja, alla privatkunder som har sin vardagsaffär* hos oss kan få hjälp med kontanter manuellt över disk på våra kontor. Om du dessutom är Nyckelkund** är det kostnadsfritt. Övriga kunder kan använda vår insättningsmaskin som finns i banklokalen i Hedemora.

Av säkerhetskäl har vi begränsningar i hur mycket pengar vi hanterar.

För mig är det självklart att en bank har kontanter - ska inte en bank tillhandahålla detta?

Vi ser att användningen av kontanter hela tiden minskar, idag sköts de flesta betalningar via andra kanaler. Även transport och hanteringen av kontanter blir allt dyrare men vi har valt att ha kvar kontantservicen för våra kunder. Samtidigt är det en säkerhetsfråga för oss att ha mindre kontanthantering. Många kunder föredrar dessutom andra alternativ som kort, Swish och andra mobila lösningar.

Hur mycket kan jag ta ut i en bankomat eller sätta in i en insättningsmaskin?

Som kund i Södra Dalarnas Sparbank kan du ta ut 15 000 kr under en 7 dagars period, varav max 12 500 kr i ett uttag. I insättningsmaskinen kan du sätta in 10 000 kronor under en 7 dagars period. Varje bank hanterar kontanter olika.

Hur kan jag göra om jag behöver betala en större summa än den jag kan ta ut?

Det enklaste är att använda tjänsten Swish. Andra alternativ är att betala/överföra direkt i din mobil eller internetbank till mottagaren. Det blir då lättare även för mottagaren som slipper hantera kontanter.

Vad gör jag om jag har mycket mynt?

Som kund hos oss och Swedbank kan du sätta in mynt på ditt bankkonto via vår insättningsmaskin i Hedemora. Det finns också andra alternativ om du vill bli av med mynt, som att handla för dem eller använda de insättningsmaskiner som finns i handeln.

Varför byts alla sedlar och mynt ut?

De sedlar som finns idag utformades för ungefär 30 år sedan. Därför behöver de moderniseras med nya säkerhetsdetaljer för att de ska bli svårare att förfalska.

Mynten blir mindre, färre, lättare och består av nya metaller som är mer miljövänliga. Syftet är också att få bort risken för nickelallergi och att mynten ska kosta mindre att tillverka.

När blir de gamla sedlarna och mynten ogiltiga?

Den 30 juni i år blev de gamla 20-, 50- och 1 000-kronorssedlarna ogiltiga att betala med.

Nästa sommar, efter den 30 juni 2017, blir 100- och 500-kronorssedlarna samt de nuvarande 1-, 2- och 5-kronorsmynten ogiltiga att betala med. 10-kronan kommer att vara kvar oförändrad.

De nya sedlarna och mynten lanseras under oktober månad i år.

*En kund som har lön alternativt pension i banken och som använder våra betalningstjänster som kort och internetbanken.

**Som Nyckelkund betalar man inte styckpris för de olika tjänsterna vi har, som till exempel kort, internetbank eller kontanthantering. Utan du har istället en månadskostnad på 39 kr. Du får även rabatt på våra sakförsäkringar och slipper uppläggningsavgift på privatlån direkt (när man söker lån via vår hemsida) och våra energilån.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

TELEFONBANKEN

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22

KUNDCENTER FÖRETAG

Öppet alla dagar 07.00-23.00*
Från Sverige: 0771-33 44 33
Från utlandet: +46 771 33 44 33

DIGITAL SUPPORT

Öppet dygnet runt*
Från Sverige 0771-97 75 12

SPÄRRA KORT

Öppet dygnet runt
Från Sverige:  08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

*Andra öppettider kan förekomma under storhelger

OM BANKEN

Clearing: 8114-1
BIC/Swift: SWEDSESS
GIIN: NQHBSU.99999.SL.752
Bankgiro: 981-1142
Org. nr: 582000-5345
Styrelsens säte: Hedemora

SÖDRA DALARNAS SPARBANK

Hökartorget 5, Box 204
776 28  Hedemora
info@sodradalarnassparbank.se

Telefon: 0225-358 00
facebook.com/sodradalarnassparbank

Tro, hopp och Klöver-logotype