Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.


Viktig information om reseskydd

Nu är det sommartider och det innebär för många både korta och långa resor. Reseskyddet som du har via din hemförsäkring i Tre Kronor gäller i hela världen i 45 dagar.

Här kommer viktig information som kan vara bra att veta om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall när du är på resa.

Försäkringen gäller endast för vård av sjukdom och olycksfall som inträffar under resan. Tänk på att försäkringen inte gäller för kostnader som beror på att det förelåg ett vårdbehov eller om du var sjuk innan avresan.

Exempelbild

Allvarligare sjuk- eller olycksfall - kontakta alltid larmcentral innan vård

Om du blir allvarligare skadad eller sjuk och behöver vård ska du kontakta någon av våra larmcentraler direkt - innan du vänder dig till en vårdgivare.

Varför? Vi vill se till att du redan från början hamnar på rätt vårdställe och får nödvändig och skälig vård som vi kan ersätta. Kontaktar du larmcentralen först kan vi också snabbare lämna betalningsgaranti vid höga vårdkostnader.

Om din hemresa behöver ändras ska vår larmcentral även godkänna detta i förväg - och då är det viktigt att kontakten finns tidigt.

Kontakta våra larmcentraler direkt

Falck Global Assistance
+46 8 587 717 76
Öppet dygnet runt

SOS International
+45 70 10 50 50
Öppet dygnet runt

Vid enklare sjukdom eller olycka om du är inom EU/EES eller i Schweiz

Hitta en vårdgivare som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Då kan du använda ditt EU-kort från Försäkringskassan.

Varför? Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk- och tandvård som landets invånare. I vissa länder är vård helt kostnadsfri eller mindre än reseskyddets självrisk på 1 500 kronor.

Läs mer om EU-kortet på Försäkringskassans webb

Vårdgivare ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet

Kontakta någon av våra larmcentraler på ovan nämnda nummer så hjälper de dig att hitta en offentlig vårdgivare som du kan vända dig till.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

TELEFONBANKEN

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22

KUNDCENTER FÖRETAG

Öppet alla dagar 07.00-23.00*
Från Sverige: 0771-33 44 33
Från utlandet: +46 771 33 44 33

DIGITAL SUPPORT

Öppet dygnet runt*
Från Sverige 0771-97 75 12

SPÄRRA KORT

Öppet dygnet runt
Från Sverige:  08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

*Andra öppettider kan förekomma under storhelger

OM BANKEN

Clearing: 8114-1
BIC/Swift: SWEDSESS
GIIN: NQHBSU.99999.SL.752
Bankgiro: 981-1142
Org. nr: 582000-5345
Styrelsens säte: Hedemora

SÖDRA DALARNAS SPARBANK

Hökartorget 5, Box 204
776 28  Hedemora
info@sodradalarnassparbank.se

Telefon: 0225-358 00
facebook.com/sodradalarnassparbank

Tro, hopp och Klöver-logotype