Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

2018-08-08

Vi behöver uppdatera vår
information om dig

Vi behöver regelbundet uppdatera vår information om kundernas ekonomi. Dina svar hjälper oss att minska risken för penningtvätt och andra bedrägerier.

Obs! Frågorna sänds ut via internetbanken och appen. Vi ringer aldrig eller mejlar dig.

Exempelbild

Därför ställer vi frågor till dig

För oss är det viktigt att du som kund känner dig trygg med oss som bank. Lagen om penningtvätt ställer krav på att banker har god kunskap om sina kunders ekonomi och affärsrelation med oss. Det innebär bland annat att vi behöver kunna identifiera alla kunder som vill göra sina bankärenden och att vi som bank förstår på vilket sätt och varför man vill använda våra tjänster. Därför ställer vi regelbundet frågor till dig och andra kunder. Frågorna rör till exempel hur mycket pengar man planerar att sätta in på sina konton hos oss eller skicka till konton utomlands. Genom svaren förstår vi bättre vilka affärer våra kunder avser att göra med/via banken och vi kan därmed leva upp till kraven som lagen om penningtvätt ställer på oss.

Att vi ställer frågorna innebär inte att vi misstänker att någon gör något oärligt, vi ställer samma frågor till alla kunder och vi tar hand om svaren inom ramen för banksekretessen.

Varför finns lagen om penningtvätt?

Syftet med penningtvättslagen är att förhindra att banker och andra i det så kallade finansiella systemet utnyttjas för att tvätta pengar som till exempel kommer från brott eller för att finansiera terrorism. Vi som bank bidrar till att förhindra detta genom att lära oss vad som är varje enskild kunds normala sätt att sköta sina bankärenden på och när vi märker att någon gör något annorlunda med sina konton och andra banktjänster måste vi följa upp detta. Frågan om någon har ett yrke som innebär en politiskt utsatt ställning ställer vi då lagstiftarna bedömer att om man har en sådan position i högre grad än andra bedöms vara mer utsatt för mutbrott och korruption. Frågan om vart man betalar skatt (skatterättslig hemvist) ställer vi för att vi i vår tur är skyldiga att lämna de uppgifterna till Skatteverket.

Om vi, av någon anledning, inte har den information vi behöver om våra kunder måste vi försöka få den på olika sätt. Ett sätt som vi gör just nu är att ställa frågor i internetbanken och appen som du och andra kunder behöver besvara. Efter tre inloggningar utan att du har svarat måste du göra det för att kunna gå vidare med dina ärenden. Det tar bara några minuter att svara. Behöver du hjälp eller vägledning är du välkommen att kontakta vårt kundcenter på 0225-358 40.

Kundcenter Södra Dalarnas Sparbank

Öppettider

Måndag, torsdag: 09.00 - 18.00
Tisdag, onsdag och fredag: 09.00 - 15.30

Från Sverige: 0225-358 40
Från utlandet: +46225-358 40

Skulle du behöva nå oss övriga tider kan du alltid ringa telefonbanken på 0771-22 11 22 som har öppet dygnet runt alla veckans dagar.

Varje bank gör sin egen riskbedömning och beslutar vilken information man behöver samla in från sina kunder för att kunna följa lagen om penningtvätt. Dock samarbetar bankerna om detta via Bankföreningen och i Svenska Institutet Mot Penningtvätt - SIMPT.

Läs mer om lagen om penningtvätt och bankernas skyldigheter

Svenska Bankföreningen - därför måste banken ställa frågor

Med vänlig hälsning,
Södra Dalarnas Sparbank

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

TELEFONBANKEN

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22

KUNDCENTER FÖRETAG

Öppet alla dagar 07.00-23.00*
Från Sverige: 0771-33 44 33
Från utlandet: +46 771 33 44 33

DIGITAL SUPPORT

Öppet dygnet runt*
Från Sverige 0771-97 75 12

SPÄRRA KORT

Öppet dygnet runt
Från Sverige:  08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

*Andra öppettider kan förekomma under storhelger

OM BANKEN

Clearing: 8114-1
BIC/Swift: SWEDSESS
GIIN: NQHBSU.99999.SL.752
Bankgiro: 981-1142
Org. nr: 582000-5345
Styrelsens säte: Hedemora

SÖDRA DALARNAS SPARBANK

Hökartorget 5, Box 204
776 28  Hedemora
info@sodradalarnassparbank.se

Telefon: 0225-358 00
facebook.com/sodradalarnassparbank

Tro, hopp och Klöver-logotype