Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Bedrägerier

Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för alla tjänster. För att den totala säkerheten ska bli god krävs det dock att även du som kund hjälper till och skyddar dina uppgifter.

Ta för vana att alltid hantera personliga uppgifter med försiktighet. Bedragare som kommer över exempelvis PIN-koder, kortnummer, dosan, koder som genereras från dosan eller BankID kan försöka använda dessa uppgifter för att uppträda i ditt namn och på så sätt komma åt dina tillgångar.

Det finns risk att bedragare kan

  • komma över det som tillhör din identitet exempelvis PIN-koder, kortnummer, dosan och BankID. Bedragaren vill kunna uppträda i ditt namn för att sedan komma åt dina tillgångar och/eller
  • erbjuda dig personligen, att delta i en ”affär” med fantastisk avkastning. Erbjudandet förespeglar utdelning via en vinst eller hög avkastning på en investering. Alla erbjudanden innehåller dock, så småningom åtaganden som du måste göra först, exempelvis lämna ut personliga uppgifter, öppna konto och/eller betala en avgift.

Tänk på att du:

  • aldrig svarar på skräpmail, phishing, nigeriabrev, falska vinstvarningar,falska virusvarningar eller liknande
  • inte öppnar bilagor som följer med e-post från okända avsändare
  • aldrig lämnar personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod,lösenord, med mera) via e-post eller på osäkra hemsidor.
  • inte skriver ned eller förvarar din PIN-kod tillsammans med kortet
  • är försiktig när du lämnar kortet för betalning i en osäker miljö som du inte har kontroll över
  • inte svarar på konstiga frågor per telefon från okända personer
  • aldrig lämnar ut personliga koder via telefon (även om personen ifråga påstår sigringa från banken eller från polisen!)

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

TELEFONBANKEN

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22

KUNDCENTER FÖRETAG

Öppet alla dagar 07.00-23.00*
Från Sverige: 0771-33 44 33
Från utlandet: +46 771 33 44 33

DIGITAL SUPPORT

Öppet dygnet runt*
Från Sverige 0771-97 75 12

SPÄRRA KORT

Öppet dygnet runt
Från Sverige:  08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

*Andra öppettider kan förekomma under storhelger

OM BANKEN

Clearing: 8114-1
BIC/Swift: SWEDSESS
GIIN: NQHBSU.99999.SL.752
Bankgiro: 981-1142
Org. nr: 582000-5345
Styrelsens säte: Hedemora

SÖDRA DALARNAS SPARBANK

Hökartorget 5, Box 204
776 28  Hedemora
info@sodradalarnassparbank.se

Telefon: 0225-358 00
facebook.com/sodradalarnassparbank

Tro, hopp och Klöver-logotype