Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Utlandsbetalning

Vi handlar på Internet, vi arrangerar våra egna resor och hyr eller köper hus och lägenheter i andra länder än Sverige. I den globala ekonomin blir det allt enklare och vanligare att göra affärer med utlandet.

Betala direkt till konto

Det är alltid säkrast att betala direkt till mottagarens konto. För att göra en kontobetalning behöver du korrekta uppgifter om mottagarens bank- och kontonummer, d.v.s.:

  • Namn, adress och land till vilket betalningen ska skickas
  • Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken (IBAN)
  • Betalningsmottagarens BIC/NationelltID

Saknar du fullständiga uppgifter ska du kontakta din mottagare för att få korrekta uppgifter.

Att betala i Internetbanken

I Internetbanken kan du enkelt och smidigt göra din betalning när det passar dig bäst. Att betala till utlandet i Internetbanken är också det billigaste sättet. Du anger mottagare, belopp, valuta och förfallodag och utifrån dina registrerade uppgifter får du ett förslag på den mest förmånliga betalningstypen.

Du kan registrera en betalning upp till 12 månader innan betalningsdagen, banken bevakar att betalningen utförs på rätt dag. Mottagarregistret förenklar också dina betalningar om du har återkommande betalningar till samma mottagare.

Att betala via Bankkontor eller Telefonbanken

På bankkontoret och hos Telefonbanken personlig service kan du göra Europabetalning och Internationell betalning, men det kostar lite mer än i Internetbanken.

Även när du betalar via kontor är det alltid bäst att betala direkt till mottagarens konto. Det finns även möjlighet att betala med check, men det är inget vi rekommenderar, att betala med check är dyrare, tar längre tid och dessutom måste man alltid beakta risken för förfalskning.

Ta emot pengar

För att ta reda på ditt eget IBAN-nummer och bankens BIC loggar du in i Internetabanken. Du klickar på det konto du vill ha reda på uppgifterna på och väljer sedan kontovillkor. Där hittar du de uppgifter som du behöver.

Räkna ut IBAN

IBAN-räknaren fungerar endast för konton i Sparbankerna och Swedbank. Ange alltid IBAN tillsammans med bankens BIC som är SWEDSESS (för Swedbank och sparbankerna).

Gör så här:

- Skriv in clearing- och kontonummer i en följd utan mellanslag eller skiljetecken - tryck på "Räkna ut"

- Börjar clearingnummer med 7 ska du skriva in 11 siffror, till exempel 71041234567.

- Börjar clearingnummer med 8 ska du skriva in max 15 siffror, till exempel 811411234567890.

Skaffa Betalningar till utlandet

Internationella betalningar ingår i Internetbanken standardutbud och ska aktiveras innan du kan använda tjänsten. Aktiveringen gör du på bankkontoret eller via Kundcenter Privat/Företag.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

TELEFONBANKEN

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet: +46 771 22 11 22

KUNDCENTER FÖRETAG

Öppet alla dagar 07.00-23.00*
Från Sverige: 0771-33 44 33
Från utlandet: +46 771 33 44 33

DIGITAL SUPPORT

Öppet dygnet runt*
Från Sverige 0771-97 75 12

SPÄRRA KORT

Öppet dygnet runt
Från Sverige:  08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

*Andra öppettider kan förekomma under storhelger

OM BANKEN

Clearing: 8114-1
BIC/Swift: SWEDSESS
GIIN: NQHBSU.99999.SL.752
Bankgiro: 981-1142
Org. nr: 582000-5345
Styrelsens säte: Hedemora

SÖDRA DALARNAS SPARBANK

Hökartorget 5, Box 204
776 28  Hedemora
info@sodradalarnassparbank.se

Telefon: 0225-358 00
facebook.com/sodradalarnassparbank

Tro, hopp och Klöver-logotype